woensdag 30 november 2016

Vrouwelijk succes op eigen bodem

Beste lezers,

we zijn helaas aan het einde van onze spannende blog-periode beland. Je zou kunnen denken dat aan alle mooie dingen een einde komen maar dat zou van ons geen uitstekende ondernemers maken.

Ondernemerschap is zeer belangrijk voor het succes van een start-up. Het is daarom dat we Laurentine Van Landeghem, oprichtster van Clouds of Fashion (en tevens succesvol onderneemster van eigen bodem), in de kijker willen zetten.
Laurentine, voor haar 22 jaar gestopt met studeren, die à propos ook 2 jaar aan onze geliefkoosde UA heeft gestudeerd, heeft haar eerste stappen in de modewereld gezet met het oprichten van een blog. Op deze blog deelde ze hoe je zelf met een doe-het-zelf mentaliteit kleding kon aanpassen aan je eigen smaak. Geïnspireerd door het succes van haar blog richtte ze rond 2013 een pop-upstore op in Elversele. Volgens haar was dit één van de belangrijkste stappen in haar ondernemerschap. Een pop-up is in haar mening namelijk de beste test case die je kan uitvoeren, zowel voor jezelf als voor het publiek. Dit bleek ook voor haar een succesformule te zijn want eind 2013 opende ze de eerste winkel aan de Melkmarkt in Antwerpen. Wanneer achteraf door aanhoudend succes de winkel te klein bleek te zijn, besloot ze begin 2015 te verhuizen naar de Nationalestraat in Antwerpen. Samen met de fysieke winkel kwam er ook een webshop bij. Doordat er ook een fysieke vestiging was, genoot de webshop veel vertrouwen en rendeerde deze dus ook goed.
Het geheim achter haar succes schrijft ze zelf toe aan 2 factoren. Het gebruik van sociale media als marketing is de eerste factor. Zowel het delen van foto’s en dergelijke via Facebook en Instagram liggen aan de basis van haar bekendheid waardoor mensen van ver komen om haar kleding te bewonderen. De tweede factor is het feit dat ze gericht is op een jong doelpubliek die met een beperkt budget toch iets leuks en unieks willen. Ze kiest voor betaalbare kleding maar beperkt zich tot unieke stuks, waardoor het niet gaat aanleunen tegen massaverkoop (zoals bv. H&M of Zalando).
Maart 2016, dit maand moet de geweldigste maand geweest zijn voor Laurentine. Losstaande van het feit dat ze op 26 maart een succesvolle catwalk wist te organiseren in de Waagnatie, won ze bovendien de WOMED award voor ‘Belofte van 2015’. WOMED staat voor WOMen in Enterprise and Development en gaat uit van Unizo in samenwerking met Markant. Zo werd haar durf en doorzettingsvermogen geprezen en is ze voortaan, zeker gezien haar jonge leeftijd, een rolmodel voor vrouwelijk ondernemerschap. Maar, laat ons zeker niet vergeten dat ze ook een echte sinjoor is met een volle rugzak boordevol kennis.

Zo, dit was onze laatste blogpost voor ons. We hopen dat jullie veel leesplezier hebben gehad met al onze artikelen en leuke weetjes. We hopen dat we jullie konden inspireren en triggeren om het ondernemerschap een kans te geven!

Als ons onderzoek is afgerond, gaan we jullie natuurlijk ook nog de resultaten ervan laten weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten