zaterdag 26 november 2016

Evolutie van start-ups in het algemeen

Beste lezers,
the-startup-culture-2-638.jpgDeze week verwennen we jullie met een tweede post over de term start-up.
Deze term klinkt je hoogst waarschijnlijk bekend in de oren. Dit is het gevolg van een wereldwijde explosie van dit type ondernemingen in de afgelopen jaren.

Een algemeen aanvaarde definitie van een start-up bestaat er niet, maar volgens Neil Blumenthal (co founder of Warby Parker) kan het als volgt gedefinieerd worden: “A startup is a company working to solve a problem where the solution is not obvious and success is not guaranteed”.

Verder is het ook moeilijk om te bepalen in hoeverre deze trend zich nog verder zal evolueren, maar verscheidene indicatoren geven aan dat de groei van start-ups in de volgende jaren niet zal afnemen. Is het dan weer een andere bubble die uiteindelijk uiteen zal barsten? Wel, niemand kan de toekomst voorspellen, maar The Economist zei dit: “Today’s entrepreneurial boom is based on more solid foundations than the 1990s Internet bubble, which makes it more likely to continue for the foreseeable future.”.
Maar, hoe komt het nu dat er zoveel start-ups zijn. In het algemeen kunnen we stellen dat er een trend is waarbij voor elk afnemend of transformerend industrieel bedrijf een informatieve vervanger wordt gecreëerd. Zo is Instagram gelinkt aan Kodak, Uber en Lyft aan de traditionele taxi’s en LinkedIn aan recruiters. Software eet als het ware de wereld. Hoewel deze bedrijven geen start-ups meer zijn, zijn ze allemaal begonnen als een zeer innovatief bedrijf. De onderstaande grafiek geeft de groei van innovatieve industrieën weer in vergelijking met traditionele industrieën in Sillicon Valley.



Steve Blank (ondernemer en faculteitslid van Stanford en Berkeley) formuleerde 4 redenen voor de start-up explosie. Ten eerste is de kost voor productontwikkeling gedaald met een factor 10 over de laatste decennia. Start-ups kunnen nu gestart worden voor duizenden dollars in plaats van miljoenen. Ten tweede, als gevolg van de dalende ontwikkelingskost, is er ook minder kapitaal nodig. Hierdoor ontstaan een aantal nieuwe types van investeerders zoals business angels, accelerators en micro venture capitalists. De hoeveelheid geld dat zij investeren is kleiner ($10,000 tot $500,000) waardoor ze kunnen inzetten op veel verschillende initiatieven. Dit heeft als gevolg dat er een groter aantal start-ups zijn opgericht. Ten derde, worden de praktijken en principes van de ‘lean startup’ filosofie verder ontwikkeld en algemeen opgenomen door ondernemers waardoor ze beter zijn in het creëren van start-ups. De filosofie gaat ervan uit dat start-ups geen gekrompen versies zijn van grote bedrijven. Ze moeten zich anders gedragen omdat ze zich in een totaal andere markt bevinden die veel sneller evolueert en onzekerder is. Ten slotte, kunnen start-ups vandaag de dag aanzien worden als ‘micro-multinationals’. Start-ups kunnen veel sneller groeien door de wereldwijde toegang tot gebruikers en klanten en ook de adaptatie van nieuwe ideeën door consumenten en bedrijven is veel sneller dan vroeger.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten